Zasady oceniania z matematyki
w szkole podstawowej i gimnazjum
w szkole podstawowej i gimnazjum
I. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
Na lekcjach matematyki oceniane są
następujące obszary aktywności ucznia:
1. Rozumienie pojęć matematycznych i
znajomość ich definicji.
2. Znajomość i stosowanie poznanych
twierdzeń.
3. Samodzielne lub w grupie
przeprowadzanie rozumowań i wnioskowań. tworzenie
strategii
4.
Wykorzystanie i tworzenie informacji
5. Rozwiązywanie zadań z
wykorzystaniem poznanych metod.
6. Posługiwanie się symbolika i językiem
matematyki.
7. Matematyczny sposób analizowania
tekstów.
8. Logiczne rozumowanie i argumentacja,
kojarzenie faktów, krytyczne myślenie, analizowanie przebiegu zjawisk , myślenie
abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych.
9. Aktywność na lekcjach, praca w
grupach i wkład pracy ucznia.
10. Prowadzenie zeszytu.
II. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Skala ocen:
w szkole
podstawowej
a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne
półroczne i oceny roczne ustala
się w stopniach według następującej
skali:
·
ocena
celująca – 6
·
ocena
bardzo dobra – 5
·
ocena
dobra – 4
·
ocena
dostateczna – 3
·
ocena
dopuszczająca – 2
·
ocena
niedostateczna – 1
Ocena klasyfikacyjna półroczna i
roczna nie jest średnią ocen bieżących.
Na sprawdzianach czy pracach
klasowych, gdzie zadania są punktowane można zastosować kryteria wykonania
procentowego zadań.
0% - 35% - niedostateczny
36% - 50% - dopuszczający
51% - 65% - dostateczny
66% - 80% - dobry
81% - 95% - bardzo dobry
powyżej 95% - celujący
w gimnazjum
W gimnazjum uczeń za każdą aktywność
oceniany jest za pomocą stosunku punktów
zdobytych do punktów możliwych do zdobycia. Punkty się sumuje. Punkty są
ważone, tzn. istnieje zależność między ilością punktów za poszczególne
aktywności. Oceniane są różne formy aktywności. Na koniec każdego miesiąca
nauczyciel podaje uczniowi do zeszytu (tabelka 1) zestawienie zdobytych
punktów: liczbę punktów możliwych do zdobycia, liczbę punktów zdobytych oraz
przewidywaną ocenę (zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania )
0% - 35% - niedostateczny
35,1% - 50% - dopuszczający
50,1% - 65% - dostateczny
65,1% - 80% - dobry
80,1% - 95% - bardzo dobry
powyżej 95% - celujący
Nauczyciel poświadcza wpis własnym podpisem.
Uczeń zobowiązany jest poinformować o ocenie rodzica, co rodzic poświadcza podpisem.
Uczeń zobowiązany jest poinformować o ocenie rodzica, co rodzic poświadcza podpisem.
Tabela 1:
Data
|
Liczba punktów zdobytych
|
Liczba punktów możliwych do zdobycia
|
Procent zdobytych punktów
|
Ocena
|
Podpis nauczyciela
|
Podpis rodzica
|
Zakres umiejętności na stopnie
szczegółowo określa STATUT szkoły (statut)
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI:
FORMA
|
OPIS
|
Praca klasowa
|
·
Praca pisemna w klasie, trwająca 40 minut na
koniec każdego działu (semestru), zawiera różne typy zadań
·
Przeprowadzana po powtórzeniu materiału,
zapowiedziana co najmniej tydzień przed terminem.
·
Sprawdzona w ciągu dwóch tygodni nauki
szkolnej.
|
Badanie osiągnięć uczniów
|
·
Semestralna praca klasowa obejmująca większą
partię materiału podlegającą badaniu zewnętrznemu, 3 razy w roku: na początku
roku, po I semestrze i na koniec roku szkolnego. Zapowiadana tydzień przed
terminem.
|
Sprawdzian
|
·
Obejmuje
materiał 3 – 5 jednostek lekcyjnych
( zapowiedziany na ostatniej lekcji ), trwa około 20 minut |
Kartkówka
|
·
Niezapowiedziana
praca obejmująca materiał z 1 – 3 ostatnich jednostek lekcyjnych, trwa 5 – 10
minut
·
Sprawdzona w ciągu tygodnia nauki szkolnej.
|
Praca samodzielna na lekcji
|
·
Samodzielne rozwiązywanie na lekcji zadań i
problemów z pomocą własnych notatek i informacji zawartych w podręczniku.
|
Wypowiedź ustna
|
·
Odpowiedzi
z ostatnich 3 lekcji
|
Praca domowa
|
·
Ocenianie jakościowe – uczeń prezentuje na
forum klasy wyniki swojej pracy domowej, przedstawia przy tablicy swój sposób
rozwiązania zadania (wypowiedź ustna)
·
Praca domowa sprawdzana jest systematycznie,
ale nie zawsze musi podlegać ocenie
|
Prowadzenie zeszytu
|
·
Zeszyt ma być prowadzony starannie, powinny w
nim znajdować się wszystkie zapiski z lekcji oraz zadania domowe.
·
Sprawdzany systematycznie, nie musi podlegać
ocenie
|
Praca w grupach
|
·
Oceniana indywidualnie lub grupowo na
zakończenie lekcji, na której wystąpiła ta forma aktywności.
|
Aktywność, pilność,
systematyczność
|
·
Aktywna praca na lekcji lub podczas zajęć
dodatkowych, samodzielne rozwiązywanie zadań, dostrzeganie faktów i
zależności (Część nadobowiązkowa)
|
Udział w konkursach
matematycznych
|
·
Oceniane jest zaangażowanie i wkład pracy
ucznia (Część nadobowiązkowa)
|
IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN
1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy "niedostatecznych", "dopuszczających" i "dostatecznych" ocen cząstkowych , a w gimnazjum oceny
poniżej 65% według następujących zasad:
- wszystkie prace klasowe – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,
- 2 sprawdziany w semestrze – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,
- kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe i oceny za prowadzenie zeszytu – nie podlegają poprawie.
3.Uczeń, który w terminie nie poprawi
oceny, traci prawo do poprawy tej pracy.
4.Prace klasowe są obowiązkowe.
Nieobecni uczniowie piszą w terminie ustalonym z
nauczycielem. Jeżeli uczeń nie
przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym
drugim terminie, nauczyciel ma prawo
do przeprowadzenia jej na lekcji, na której
uczeń jest obecny.
5.Uczniowie nieobecni na sprawdzianach
piszą je na żądanie nauczyciela w możliwie
najkrótszym terminie.
6.Poprawione prace klasowe oddawane są
w terminie do dwóch tygodni, natomiast
sprawdziany i kartkówki w ciągu
jednego tygodnia.
7.Zapisywanie poprawionych ocen w
dzienniku:
- poprawiona ocenę z pracy klasowej i
sprawdzianu liczymy jako średnią ocen
8.Ostatnia praca klasowa przed
wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być
przeprowadzona w takim terminie, aby
uczeń miał możliwość poprawy oceny z tej
pracy klasowej (nie przewiduje się
poprawy oceny cząstkowej tuż przed
klasyfikacją).
V. USTALENIA KOŃCOWE
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z
zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny są jawne.
3. Uczeń powinien być oceniany
systematycznie.
4. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w
ciągu semestru zgłoszenia
nieprzygotowana do lekcji z
określonych obszarów aktywności;
rozumiemy przez to:
- dwukrotny brak zeszytu (ćwiczeń),
- dwukrotny brak pracy domowej,
- dwukrotny brak pomocy potrzebnych do
lekcji,
- dwukrotna niegotowość do odpowiedzi.
Nieprzygotowanie nie dotyczy
zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.
5. Po wykorzystaniu limitu określonego
powyżej uczeń otrzymuje za każde
nieprzygotowanie ocenę niedostateczną
w szkole podstawowej, a w gimnazjum "-2" punkty zliczane z wcześniej
zdobytymi.
6. Na koniec semestru nie przewiduje
się żadnych sprawdzianów poprawkowych czy
zaliczeniowych.
7. Aktywność na lekcji jest oceniana
,,plusami”. Za 5 zebranych ,,plusów” uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą w szkole
podstawowej, w gimnazjum punkty te dolicza się w części nadobowiązkowej w
stosunku 1:1.
Przez aktywność na lekcji rozumiemy:
- częste zgłaszanie się na lekcji i
udzielanie poprawnych odpowiedzi,
- poprawne rozwiązywanie zadań,
- aktywną pracę w grupie,
- wykonywanie zadań dodatkowych.
Przez aktywność poza lekcjami
rozumiemy:
-aktywny udział w zajęciach koła
matematycznego
-udział w konkursach matematycznych
szkolnych i międzyszkolnych, olimpiadach, zawodach organizowanych przez
Kuratora Oświaty.
8. Przy ocenianiu, nauczyciel
uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz