PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA



Zasady oceniania z matematyki
w szkole podstawowej i gimnazjum

I. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE

Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
1. Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.
3. Samodzielne lub w grupie przeprowadzanie rozumowań i wnioskowań. tworzenie strategii
4. Wykorzystanie i tworzenie informacji
5. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
6. Posługiwanie się symbolika i językiem matematyki.
7. Matematyczny sposób analizowania tekstów.
8. Logiczne rozumowanie i argumentacja, kojarzenie faktów, krytyczne myślenie, analizowanie przebiegu zjawisk , myślenie abstrakcyjne i stosowanie poznanej wiedzy w rozwiązywaniu zadań problemowych.
9. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i wkład pracy ucznia.
10. Prowadzenie zeszytu.


II. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

  Skala ocen:

w szkole podstawowej
a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala
się w stopniach według następującej skali:
·         ocena celująca – 6
·         ocena bardzo dobra – 5
·         ocena dobra – 4
·         ocena dostateczna – 3
·         ocena dopuszczająca – 2
·         ocena niedostateczna – 1


Ocena klasyfikacyjna półroczna i roczna nie jest średnią ocen bieżących.
Na sprawdzianach czy pracach klasowych, gdzie zadania są punktowane można zastosować kryteria wykonania procentowego zadań.
0% - 35% - niedostateczny
36% - 50% - dopuszczający
51% - 65% - dostateczny
66% - 80% - dobry
81% - 95% - bardzo dobry
powyżej 95% - celujący




w gimnazjum
W gimnazjum uczeń za każdą aktywność oceniany jest za pomocą stosunku punktów  zdobytych do punktów możliwych do zdobycia. Punkty się sumuje. Punkty są ważone, tzn. istnieje zależność między ilością punktów za poszczególne aktywności. Oceniane są różne formy aktywności. Na koniec każdego miesiąca nauczyciel podaje uczniowi do zeszytu (tabelka 1) zestawienie zdobytych punktów: liczbę punktów możliwych do zdobycia, liczbę punktów zdobytych oraz przewidywaną ocenę (zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania )
0% - 35% - niedostateczny
35,1% - 50% - dopuszczający
50,1% - 65% - dostateczny
65,1% - 80% - dobry
80,1% - 95% - bardzo dobry
powyżej 95% - celujący

 Nauczyciel poświadcza wpis własnym podpisem.
Uczeń zobowiązany jest poinformować o ocenie rodzica, co rodzic poświadcza podpisem.

Tabela 1:
Data
Liczba punktów zdobytych
Liczba punktów możliwych do zdobycia
Procent zdobytych punktów
Ocena
Podpis nauczyciela
Podpis rodzica

















































































Zakres umiejętności na stopnie szczegółowo określa STATUT szkoły (statut)

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI:
FORMA
OPIS
Praca klasowa

·         Praca pisemna w klasie, trwająca 40 minut na koniec każdego działu (semestru), zawiera różne typy zadań
·         Przeprowadzana po powtórzeniu materiału, zapowiedziana co najmniej tydzień przed terminem.
·         Sprawdzona w ciągu dwóch tygodni nauki szkolnej.
Badanie osiągnięć uczniów
·         Semestralna praca klasowa obejmująca większą partię materiału podlegającą badaniu zewnętrznemu, 3 razy w roku: na początku roku, po I semestrze i na koniec roku szkolnego. Zapowiadana tydzień przed terminem.
Sprawdzian
·         Obejmuje materiał 3 – 5 jednostek lekcyjnych
( zapowiedziany na ostatniej lekcji ), trwa około 20 minut
Kartkówka

·         Niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 3 ostatnich jednostek lekcyjnych, trwa 5 – 10 minut
·         Sprawdzona w ciągu tygodnia nauki szkolnej.
Praca samodzielna na lekcji
·         Samodzielne rozwiązywanie na lekcji zadań i problemów z pomocą własnych notatek i informacji zawartych w podręczniku.
Wypowiedź ustna
·         Odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji

Praca domowa
·         Ocenianie jakościowe – uczeń prezentuje na forum klasy wyniki swojej pracy domowej, przedstawia przy tablicy swój sposób rozwiązania zadania (wypowiedź ustna)
·         Praca domowa sprawdzana jest systematycznie, ale nie zawsze musi podlegać ocenie
Prowadzenie zeszytu
·         Zeszyt ma być prowadzony starannie, powinny w nim znajdować się wszystkie zapiski z lekcji oraz zadania domowe.
·         Sprawdzany systematycznie, nie musi podlegać ocenie
Praca w grupach
·         Oceniana indywidualnie lub grupowo na zakończenie lekcji, na której wystąpiła ta forma aktywności.
Aktywność, pilność,
systematyczność
·         Aktywna praca na lekcji lub podczas zajęć dodatkowych, samodzielne rozwiązywanie zadań, dostrzeganie faktów i zależności (Część nadobowiązkowa)
Udział w konkursach matematycznych
·         Oceniane jest zaangażowanie i wkład pracy ucznia (Część nadobowiązkowa)











































IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN
1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy "niedostatecznych", "dopuszczających" i "dostatecznych" ocen cząstkowych , a w gimnazjum oceny poniżej 65% według następujących zasad:
  • wszystkie prace klasowe – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,
  • 2 sprawdziany w semestrze – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,
  • kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe i oceny za prowadzenie zeszytu – nie podlegają poprawie.
3.Uczeń, który w terminie nie poprawi oceny, traci prawo do poprawy tej pracy.
4.Prace klasowe są obowiązkowe. Nieobecni uczniowie piszą w terminie ustalonym z
nauczycielem. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym
drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jej na lekcji, na której
uczeń jest obecny.
5.Uczniowie nieobecni na sprawdzianach piszą je na żądanie nauczyciela w możliwie
najkrótszym terminie.
6.Poprawione prace klasowe oddawane są w terminie do dwóch tygodni, natomiast
sprawdziany i kartkówki w ciągu jednego tygodnia.
7.Zapisywanie poprawionych ocen w dzienniku:
- poprawiona ocenę z pracy klasowej i sprawdzianu liczymy jako średnią ocen
8.Ostatnia praca klasowa przed wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być
przeprowadzona w takim terminie, aby uczeń miał możliwość poprawy oceny z tej
pracy klasowej (nie przewiduje się poprawy oceny cząstkowej tuż przed
klasyfikacją).

V. USTALENIA KOŃCOWE

1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny są jawne.
3. Uczeń powinien być oceniany systematycznie.
4. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia
nieprzygotowana do lekcji z określonych obszarów aktywności;
rozumiemy przez to:
- dwukrotny brak zeszytu (ćwiczeń),
- dwukrotny brak pracy domowej,
- dwukrotny brak pomocy potrzebnych do lekcji,
- dwukrotna niegotowość do odpowiedzi.
Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.
5. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde
nieprzygotowanie ocenę niedostateczną w szkole podstawowej, a w gimnazjum "-2" punkty zliczane z wcześniej zdobytymi.
6. Na koniec semestru nie przewiduje się żadnych sprawdzianów poprawkowych czy
zaliczeniowych.
7. Aktywność na lekcji jest oceniana ,,plusami”. Za 5 zebranych ,,plusów” uczeń
otrzymuje ocenę bardzo dobrą w szkole podstawowej, w gimnazjum punkty te dolicza się w części nadobowiązkowej w stosunku 1:1.
Przez aktywność na lekcji rozumiemy:
- częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi,
- poprawne rozwiązywanie zadań,
- aktywną pracę w grupie,
- wykonywanie zadań dodatkowych.
Przez aktywność poza lekcjami rozumiemy:
-aktywny udział w zajęciach koła matematycznego
-udział w konkursach matematycznych szkolnych i międzyszkolnych, olimpiadach, zawodach organizowanych przez Kuratora Oświaty.
8. Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz