Od 1 września 2009 w gimnazjum począwszy od klasy I obowiązuje Nowa Podstawa Programowa.
Podstawa programowa to zapis tego, czego PAŃSTWO zobowiązuje
się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia.
się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia.
Podstawa programowa opisuje efekty kształcenia
po każdym etapie edukacji.
po każdym etapie edukacji.
Nowa podstawa programowa zastąpiła także standardy
wymagań egzaminacyjnych
Gimnazjum ma za zadanie rozwijać kształtowane wcześniej umiejętności matematyczne i monitorować ich rozwój. Dlatego umiejętności ucznia na zakończenie tego stopnia nauki powinny spełniać również wymagania szczegółowe z I i II etapu edukacji.
wymagań egzaminacyjnych
Gimnazjum ma za zadanie rozwijać kształtowane wcześniej umiejętności matematyczne i monitorować ich rozwój. Dlatego umiejętności ucznia na zakończenie tego stopnia nauki powinny spełniać również wymagania szczegółowe z I i II etapu edukacji.
MATEMATYKA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia
– wymagania ogólne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń interpretuje i tworzy teksty o
charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i
uzyskanych wyników.
II. Wykorzystywanie i interpretowanie
reprezentacji.
Uczeń używa prostych, dobrze znanych
obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami
matematycznymi.
III. Modelowanie matematyczne.
Uczeń dobiera model matematyczny do
prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji.
IV. Użycie i tworzenie strategii.
Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą
z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń prowadzi proste rozumowania,
podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Treści nauczania
– wymagania szczegółowe
1.
Liczby wymierne dodatnie. Uczeń:
1) odczytuje i zapisuje liczby naturalne
dodatnie w systemie rzymskim (w zakresie do 3000);
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby
wymierne zapisane w postaci ułamków zwykłych lub rozwinięć dziesiętnych
skończonych zgodnie z własną strategią obliczeń (także z wykorzystaniem
kalkulatora);
3) zamienia ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne
(także okresowe), zamienia ułamki dziesiętne skończone na ułamki zwykłe;
4) zaokrągla rozwinięcia dziesiętne liczb;
5) oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń
arytmetycznych zawierających ułamki zwykłe i dziesiętne;
6) szacuje wartości wyrażeń arytmetycznych;
7) stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do
rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, w tym do zamiany jednostek
(jednostek prędkości, gęstości itp.).
2.
Liczby wymierne (dodatnie i niedodatnie). Uczeń:
1) interpretuje liczby wymierne na osi
liczbowej. Oblicza odległość między dwiema liczbami na osi liczbowej;
2) wskazuje na osi liczbowej zbiór liczb
spełniających warunek ...
3) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby
wymierne;
4) oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych
zawierających liczby wymierne.
3.
Potęgi. Uczeń:
1) oblicza potęgi liczb wymiernych o
wykładnikach naturalnych;
2) zapisuje w postaci jednej potęgi: iloczyny i
ilorazy potęg o takich samych podstawach, iloczyny i ilorazy potęg o takich samych
wykładnikach oraz potęgę potęgi (przy wykładnikach naturalnych);
3) porównuje potęgi o różnych wykładnikach
naturalnych i takich samych podstawach oraz porównuje potęgi o takich samych
wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach;
4) zamienia potęgi o wykładnikach całkowitych
ujemnych na odpowiednie potęgi o wykładnikach naturalnych;
5) zapisuje liczby w notacji wykładniczej, tzn.
w postaci a · 10k, gdzie 1 ≤ a ; 10 oraz k jest liczbą całkowitą.
4. Pierwiastki.
Uczeń:
1) oblicza wartości pierwiastków drugiego i
trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami
liczb wymiernych;
2) wyłącza czynnik przed znak pierwiastka oraz
włącza czynnik pod znak pierwiastka;
3) mnoży i dzieli pierwiastki drugiego stopnia;
4) mnoży i dzieli pierwiastki trzeciego
stopnia.
5.
Procenty. Uczeń:
1) przedstawia część pewnej wielkości jako
procent lub promil tej wielkości i odwrotnie;
2) oblicza procent danej liczby;
3) oblicza liczbę na podstawie danego jej
procentu;
4) stosuje obliczenia procentowe do
rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, np. oblicza ceny po podwyżce
lub obniżce o dany procent, wykonuje obliczenia związane z VAT, oblicza odsetki
dla lokaty rocznej.
6.
Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
1) opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych
związki między różnymi wielkościami;
2) oblicza wartości liczbowe wyrażeń
algebraicznych;
3) redukuje wyrazy podobne w sumie
algebraicznej;
4) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne;
5) mnoży jednomiany, mnoży sumę algebraiczną
przez jednomian oraz, w nietrudnych przykładach, mnoży sumy algebraiczne;
6) wyłącza wspólny czynnik z wyrazów sumy
algebraicznej poza nawias;
7) wyznacza wskazaną wielkość z podanych
wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych.
7.
Równania. Uczeń:
1) zapisuje związki między wielkościami za
pomocą równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym związki między
wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi;
2) sprawdza, czy dana liczba spełnia równanie
stopnia pierwszego z jedną niewiadomą;
3) rozwiązuje równania stopnia pierwszego z
jedną niewiadomą;
4) zapisuje związki między nieznanymi
wielkościami za pomocą układu dwóch równań pierwszego stopnia z dwiema
niewiadomymi;
5) sprawdza, czy dana para liczb spełnia układ
dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi;
6) rozwiązuje układy równań stopnia pierwszego
z dwiema niewiadomymi;
7) za pomocą równań lub układów równań opisuje
i rozwiązuje zadania osadzone w kontekście praktycznym.
8.
Wykresy funkcji. Uczeń:
1) zaznacza w układzie współrzędnych na
płaszczyźnie punkty o danych współrzędnych;
2) odczytuje współrzędne danych punktów;
3) odczytuje z wykresu funkcji: wartość funkcji
dla danego argumentu, argumenty dla danej wartości funkcji, dla jakich
argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie, dla jakich ujemne, a dla jakich
zero;
4) odczytuje i interpretuje informacje
przedstawione za pomocą wykresów funkcji (w tym wykresów opisujących zjawiska
występujące w przyrodzie, gospodarce, życiu codziennym);
5) oblicza wartości funkcji podanych
nieskomplikowanym wzorem i zaznacza punkty należące do jej wykresu.
9.
Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą
tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów;
2) wyszukuje, selekcjonuje i porządkuje
informacje z dostępnych źródeł;
3) przedstawia dane w tabeli, za pomocą
diagramu słupkowego lub kołowego;
4) wyznacza średnią arytmetyczną i medianę
zestawu danych;
5) analizuje proste doświadczenia losowe (np.
rzut kostką, rzut monetą, wyciąganie losu) i określa prawdopodobieństwa
najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcia
orła w rzucie monetą, dwójki lub szóstki w rzucie kostką, itp.).
10.
Figury płaskie. Uczeń:
1) korzysta ze związków między kątami
utworzonymi przez prostą przecinającą dwie proste równoległe;
2) rozpoznaje wzajemne położenie prostej i
okręgu, rozpoznaje styczną do okręgu;
3) korzysta z faktu, że styczna do okręgu jest
prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności;
4) rozpoznaje kąty środkowe;
5) oblicza długość okręgu i łuku okręgu;
6) oblicza pole koła, pierścienia kołowego,
wycinka kołowego;
7) stosuje twierdzenie Pitagorasa;
8) korzysta z własności kątów i przekątnych w
prostokątach, równoległobokach, rombach i w trapezach;
9) oblicza pola i obwody trójkątów i
czworokątów;
10) zamienia jednostki pola;
11) oblicza wymiary wielokąta powiększonego lub
pomniejszonego w danej skali;
12) oblicza stosunek pól wielokątów podobnych;
13) rozpoznaje wielokąty przystające i podobne;
14) stosuje cechy przystawania trójkątów;
15) korzysta z własności trójkątów prostokątnych
podobnych;
16) rozpoznaje pary figur symetrycznych względem
prostej i względem punktu. Rysuje pary figur symetrycznych;
17) rozpoznaje figury, które mają oś symetrii, i
figury, które mają środek symetrii. Wskazuje oś symetrii i środek symetrii
figury;
18) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną
kąta;
19) konstruuje symetralną odcinka i dwusieczną
kąta;
20) konstruuje kąty o miarach 60°, 30°, 45°;
21) konstruuje okrąg opisany na trójkącie oraz
okrąg wpisany w trójkąt;
22) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich
podstawowych własności.
11.
Bryły. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy
prawidłowe;
2) oblicza pole powierzchni i objętość
graniastosłupa prostego, ostrosłupa, walca, stożka, kuli (także w zadaniach
osadzonych w kontekście praktycznym);
3) zamienia jednostki objętości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz