Marta Jucewicz Marcin Karpiński Jacek Lech
Matematyka z plusem
Program nauczania matematyki dla trzeciego etapu edukacyjnego
(klasy I – III gimnazjum)
Zgodny z podstawą programową obowiązującą od 1 września 2009 r.
Opracowano na podstawie programu Matematyka z plusem dla
III etapu edukacyjnego (klasy I–III) dopuszczonego przez MEN do użytku
szkolnego i wpisanego do wykazu programów (numer w wykazie: DPN–5002–17/08).
SPIS TREŚCI
Uwagi wstępne .....................................................................................................................................
3
Cele edukacyjne ...................................................................................................................................
4
Ramowy rozkład materiału nauczania .................................................................................................
9
Materiał nauczania
Klasa I ...............................................................................................................................................10
Klasa II ..............................................................................................................................................12
Klasa
III .............................................................................................................................................14
Realizacja
treści podstawy programowej przez program Matematyka z plusem .................................16
Opis
założonych osiągnięć ucznia w klasach I–III i propozycje metod oceniania ...............................21
Procedury
osiągania celów ...................................................................................................................27
UWAGI WSTĘPNE
Program
Matematyka z plusem jest wynikiem doświadczeń nauczycieli środowiska
gdańskiego oraz autorów
i redaktorów książek wydawanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
i redaktorów książek wydawanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Program
został skonstruowany tak, aby w pierwszej klasie gimnazjum nauczyciel miał
możliwość sprawdzenia
i wyrównania poziomu uczniów pochodzących z różnych szkół. Natomiast w klasie trzeciej program umożliwia dokładne powtórzenie z uczniami wiadomości przed egzaminem końcowym. Przy układaniu programu szczególnie zadbano o podzielenie treści nauczania między poszczególne klasy tak, aby nauczyciel miał wystarczająco dużo czasu na realizację danego zagadnienia.
i wyrównania poziomu uczniów pochodzących z różnych szkół. Natomiast w klasie trzeciej program umożliwia dokładne powtórzenie z uczniami wiadomości przed egzaminem końcowym. Przy układaniu programu szczególnie zadbano o podzielenie treści nauczania między poszczególne klasy tak, aby nauczyciel miał wystarczająco dużo czasu na realizację danego zagadnienia.
Program
ułożono zgodnie ze sprawdzoną i stosowaną od wielu lat zasadą spiralności.
Wymagania podstawowe
i wyższe dla poszczególnych klas zostały dostosowane do możliwości percepcyjnych i poziomu intelektualnego uczniów.
i wyższe dla poszczególnych klas zostały dostosowane do możliwości percepcyjnych i poziomu intelektualnego uczniów.
Matematyka
z plusem jest programem zgodnym z obowiązującą podstawą
programową dla III etapu edukacyjnego i stanowi kontynuację programu nauczania
matematyki dla klas IV–VI szkoły podstawowej o tym samym tytule. Może jednak
być on realizowany, niezależnie od tego, według jakiego programu uczniowie byli
nauczani wcześniej.
Do
programu Matematyka z plusem wydawane są przez Gdańskie Wydawnictwo
Oświatowe podręczniki, zeszyty ćwiczeń z CD-ROM i zbiory zadań. Nauczyciele
mogą także skorzystać z zestawów sprawdzianów
i innych pomocy dydaktycznych przygotowanych przez Wydawcę.
i innych pomocy dydaktycznych przygotowanych przez Wydawcę.
Gdańskie
Wydawnictwo Oświatowe, publikując program na stronie www.gwo.pl,
wyraża tym samym zgodę na bezpłatne wykorzystanie przez nauczycieli niniejszego
programu do pracy z uczniami.
Gdańskie
Wydawnictwo Oświatowe wyraża także zgodę na tworzenie przez nauczycieli
autorskich programów nauczania w oparciu o program nauczania Matematyka z plusem pod warunkiem, że w
przygotowanym materiale zostanie zapisana informacja, iż powstał on na
podstawie programu Matematyka z plusem do
danego etapu nauczania.
CELE EDUKACYJNE
CELE
EDUKACYJNE — WYCHOWANIE
Matematyka
jest jednym z głównych przedmiotów nauczania w szkole między innymi dlatego, że
służy stymulowaniu rozwoju intelektualnego uczniów. Oprócz dążenia do nabycia
przez uczniów umiejętności dotyczących treści matematycznych, które przedstawione
są w następnym rozdziale, nauczyciel powinien wyznaczyć sobie następujące
zadania związane z kształceniem i wychowaniem:
Rozwijanie
myślenia
•
Rozwijanie pamięci oraz
umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
•
Rozwijanie zdolności
myślenia krytycznego i twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i
weryfikowania hipotez.
•
Kształtowanie wyobraźni
przestrzennej.
•
Rozwijanie zdolności i
zainteresowań matematycznych.
•
Nauczanie dostrzegania
prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
•
Rozwijanie umiejętności
czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego oraz korzystania z definicji i
twierdzeń. Przygotowanie do czytania ze zrozumieniem tekstów dotyczących
różnych dziedzin wiedzy oraz analizowanie ich z wykorzystaniem pojęć i technik
matematycznych.
•
Rozwijanie umiejętności
interpretowania danych.
•
Przygotowanie do
korzystania z nowych technologii informacji.
•
Kształtowanie
umiejętności stosowania schematów, symboli literowych, rysunków i wykresów w
sytuacjach związanych z życiem codziennym.
Rozwijanie
osobowości
•
Kształtowanie
pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy
dociekliwości. Wyrabianie nawyku samodzielnego poszukiwania informacji.
•
Nauczanie dobrej
organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
•
Rozwijanie umiejętności
współdziałania w grupie.
•
Rozwijanie umiejętności
prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.
•
Nauczanie
przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny.
•
Wyrabianie nawyków
sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów.
•
Przygotowanie uczniów
do pokonywania stresu w sytuacjach egzaminacyjnych.
SZCZEGÓŁOWE
CELE EDUKACYJNE — KSZTAŁCENIE
KLASA I
Rozwijanie umiejętności
posługiwania się liczbami
•
Uporządkowanie i
utrwalenie wiadomości dotyczących pojęć związanych z arytmetyką, poznanych w
szkole podstawowej.
•
Obliczanie wartości
wyrażeń arytmetycznych (wielodziałaniowych), w których występują liczby
wymierne, z zastosowaniem reguł kolejności wykonywania działań.
•
Przedstawianie liczb
wymiernych w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych lub nieskończonych
okresowych.
•
Wykonywanie obliczeń
procentowych. Posługiwanie się procentami w sytuacjach praktycznych.
Rozwijanie
umiejętności posługiwania się symbolami literowymi
•
Rozumienie i używanie
pojęć związanych z algebrą: wyrażenie algebraiczne, wartość liczbowa wyrażenia
algebraicznego, jednomian, suma algebraiczna, liczba spełniająca równanie,
równania równoważne, równanie sprzeczne, równanie tożsamościowe, zbiór
rozwiązań równania.
•
Przekształcanie
prostych wyrażeń algebraicznych.
•
Rozwiązywanie równań
pierwszego stopnia z jedną niewiadomą oraz równań podanych w postaci proporcji.
•
Przekształcanie wzorów.
Kształtowanie
wyobraźni geometrycznej
•
Uporządkowanie i
utrwalenie wiadomości o figurach płaskich (własności trójkątów i czworokątów,
podstawowe konstrukcje geometryczne).
•
Utrwalanie pojęć
poznanych w szkole podstawowej, rozumienie i używanie nowych pojęć: trójkąty
przystające, układ współrzędnych, współrzędne punktu na płaszczyźnie, oś
symetrii, środek symetrii, symetralna odcinka, dwusieczna kąta, figury
osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.
•
Posługiwanie się
układem współrzędnych, obliczanie długości odcinków (równoległych do jednej z
osi układu współrzędnych) i pól wielokątów.
•
Rozpoznawanie figur
osiowosymetrycznych i środkowosymetrycznych, wskazywanie osi symetrii i środka
symetrii figury, rysowanie figury symetrycznej do danej figury względem prostej i
figury symetrycznej względem punktu.
Rozwijanie
umiejętności stosowania matematyki
•
Wykorzystywanie
umiejętności rachunkowych przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia
codziennego.
•
Zaokrąglanie liczb.
Wykorzystywanie własności liczb i działań do wykonywania rachunków jak
najprostszym sposobem, szacowanie wyników działań.
•
Rozwiązywanie zadań
tekstowych, w szczególności zadań wymagających obliczeń procentowych lub
rozwiązywania równań.
•
Posługiwanie się
kalkulatorem przy wykonywaniu obliczeń oraz przy sprawdzaniu wyników
szacowania.
•
Posługiwanie się
podstawowymi jednostkami długości, masy, pola i objętości przy rozwiązywaniu
różnych zagadnień praktycznych.
KLASA II
Rozwijanie umiejętności
posługiwania się liczbami
•
Potęgowanie, stosowanie
własności potęg przy obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.
•
Pierwiastkowanie,
stosowanie własności pierwiastków przy obliczaniu wartości wyrażeń
arytmetycznych.
•
Utrwalanie pojęć
poznanych w młodszych klasach, rozumienie i używanie nowych pojęć: pierwiastek
z liczby, rozwinięcia dziesiętne nieskończone nieokresowe.
Rozwijanie
umiejętności posługiwania się symbolami literowymi
•
Utrwalanie pojęć i
umiejętności związanych z algebrą, poznanych w klasie I.
•
Przekształcanie wyrażeń
algebraicznych.
•
Rozwiązywanie układów
równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.
•
Rozumienie i używanie
nowych pojęć: układ równań oznaczony, nieoznaczony i sprzeczny.
Kształtowanie
wyobraźni geometrycznej
•
Obliczanie długości
okręgu i pola koła.
•
Dostrzeganie i
zapisywanie związków między długościami boków w trójkątach prostokątnych.
Stosowanie twierdzenia Pitagorasa przy obliczaniu np. długości przekątnej
kwadratu, wysokości trójkąta równoramiennego.
•
Utrwalanie pojęć
poznanych w młodszych klasach, rozumienie i używanie nowych pojęć: styczna,
okrąg opisany na trójkącie, okrąg wpisany w trójkąt.
•
Rozpoznawanie i
rysowanie graniastosłupów i ostrosłupów.
•
Obliczanie pól
powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów.
Rozwijanie
umiejętności stosowania matematyki
•
Zapisywanie dużych i
małych liczb z zastosowaniem notacji wykładniczej.
•
Rozwiązywanie zadań
tekstowych, w szczególności zadań wymagających obliczeń procentowych,
rozwiązywania równań i układów równań.
•
Wykorzystanie wzorów na
długość okręgu i pole koła do obliczania obwodów i pól powierzchni różnych
przedmiotów.
•
Stosowanie twierdzenia
Pitagorasa w różnych sytuacjach praktycznych.
•
Posługiwanie się
podstawowymi jednostkami długości, masy, pola i objętości przy rozwiązywaniu
różnych zagadnień praktycznych.
•
Obliczanie pól
powierzchni i objętości różnych przedmiotów w kształcie graniastosłupów i
ostrosłupów.
•
Porządkowanie i interpretowanie
danych statystycznych.
•
Przykłady prostych
doświadczeń losowych.
KLASA III
Rozwijanie umiejętności
posługiwania się liczbami
•
Rozwijanie sprawności w
obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych oraz w wykonywaniu obliczeń
procentowych.
•
Utrwalanie pojęć
związanych z arytmetyką, poznanych w młodszych klasach.
Rozwijanie
umiejętności posługiwania się symbolami literowymi
•
Utrwalanie wiadomości
związanych z algebrą poznanych w młodszych klasach.
•
Rozumienie i używanie
pojęć: argument, wartość, wykres funkcji.
•
Doskonalenie
umiejętności posługiwania się układem współrzędnych.
•
Kształtowanie pojęcia
funkcji. Odczytywanie własności funkcji z wykresu. Obliczanie wartości funkcji
dla danych argumentów.
Kształtowanie
wyobraźni geometrycznej
•
Utrwalanie wiadomości o
wielokątach, kołach, okręgach, graniastosłupach i ostrosłupach, poznanych w
młodszych klasach.
•
Utrwalanie pojęć
poznanych wcześniej, rozumienie i używanie nowych pojęć: walec, stożek, kula,
sfera.
•
Rozpoznawanie i
rysowanie brył obrotowych. Obliczanie ich pól powierzchni i objętości.
Rozwijanie
umiejętności stosowania matematyki
•
Wykorzystywanie
umiejętności rachunkowych przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin
wiedzy (np. z fizyki, chemii, geografii).
•
Rozwiązywanie zadań
tekstowych, w szczególności zadań wymagających obliczeń procentowych,
rozwiązywania równań i układów równań.
•
Obliczanie obwodów,
powierzchni i objętości różnych przedmiotów.
•
Stosowanie twierdzenia
Pitagorasa w różnych sytuacjach geometrycznych, a także w praktyce.
•
Posługiwanie się
podstawowymi jednostkami długości, masy, pola i objętości przy rozwiązywaniu
różnych zagadnień praktycznych.
•
Wykorzystanie wykresów
do przedstawiania i interpretowania danych statystycznych, zjawisk fizycznych i
wyników doświadczeń.
RAMOWY ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA
Poniższa
tabela przedstawia podział głównych treści programowych między poszczególne
klasy oraz orientacyjną liczbę godzin potrzebnych na ich realizację.
Rok
szkolny liczy około 190 dni lekcyjnych. Licząc po 4 godziny tygodniowo, otrzymujemy
nominalnie 150 lekcji matematyki rocznie. Wiadomo, że pewną liczbę godzin
trzeba odliczyć ze względu na absencję, wycieczki, imprezy szkolne itp.
Zakładamy, że nauczyciel może przeznaczyć na realizację materiału w klasie
pierwszej i drugiej po 125, a
w klasie trzeciej 110 jednostek lekcyjnych.
MATERIAŁ NAUCZANIA
Uwaga. Treści zapisane kursywą (i
oznaczone gwiazdką) wykraczają poza podstawę programową. Nauczyciel może je
realizować, jeśli pozwoli mu na to czas i poziom klasy
KLASA I
Treści
|
Komentarze
|
ARYTMETYKA
|
|
Liczby
wymierne
|
|
Działania na liczbach wymiernych.
|
Porównywanie liczb
wymiernych; zaznaczanie ich na osi liczbowej oraz określanie odległości liczb
na osi liczbowej. Wskazywanie na osi liczbowej zbioru liczb spełniających
warunek typu: x ³ 3, x <
5. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb wymiernych. Obliczanie
wartości wyrażeń z uwzględnieniem kolejności działań oraz ich szacowanie.
Zamiana jednostek. Obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora.
|
Rozwinięcia
dziesiętne liczb wymiernych.
|
Zapisywanie liczb wymiernych w postaci rozwinięć
dziesiętnych skończonych i nieskończonych okresowych. Zaokrąglanie rozwinięć
dziesiętnych.
|
Procenty i ich
zastosowania.
|
Rozumienie pojęcia procentu. Odczytywanie diagramów
procentowych. Obliczanie, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.
Obliczanie procentu danej liczby i liczby, gdy dany jest jej procent.
Rozwiązywanie zadań tekstowych. Wykorzystanie kalkulatora do obliczeń procentowych.
|
ALGEBRA
|
|
Wyrażenia algebraiczne
|
|
Zapisywanie wyrażeń algebraicznych. Wartość liczbowa
wyrażenia.
|
Budowanie wyrażeń
algebraicznych. Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
|
Jednomiany i sumy algebraiczne.
|
Porządkowanie jednomianów. Redukcja wyrazów podobnych w
sumie algebraicznej. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych. Mnożenie i
dzielenie sumy algebraicznej przez liczbę. Mnożenie sumy algebraicznej przez
jednomian. Wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias.
|
Równania i nierówności
|
|
Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
|
Zapisywanie związków
pomiędzy wielkościami za pomocą równania; sprawdzanie, czy dana liczba
spełnia równanie. Rozwiązywanie równań. Przykłady równań tożsamościowych i
sprzecznych. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
|
Przekształcanie
wzorów.
|
Przekształcanie prostych wzorów (w tym fizycznych i
geometrycznych). Wyznaczanie wskazanej wielkości z podanych wzorów.
|
[Nierówności
pierwszego stopnia z jedną niewiadomą]
|
[Znajdowanie liczb spełniających nierówność.
Rozwiązywanie nierówności. Zaznaczanie zbioru rozwiązań na osi liczbowej].
|
Proporcje.
|
Własności proporcji. Rozwiązywanie równań po- danych
w postaci proporcji. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących wielkości
wprost proporcjonalnych i odwrotnie proporcjonalnych.
|
GEOMETRIA
|
|
Figury na płaszczyźnie
|
|
Kąty utworzone przez dwie przecinające się proste.
Proste równoległe przecięte trzecią prostą.
|
Własności kątów
przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych.
|
Figury przystające. Cechy przystawania trójkątów.
|
Rozpoznawanie
trójkątów przystających. Obliczanie długości boków i miar kątów trójkątów z
wykorzystaniem cech przystawania trójkątów.
|
Własności trójkątów
i czworokątów. Pola trójkątów i czworokątów.
|
Rodzaje trójkątów i czworokątów. Kąty w trójkątach.
Kąty i przekątne w czworokątach. Jednostki pola i zależności pomiędzy nimi.
Obliczanie pól i obwodów trójkątów i
czworokątów.
|
Podstawowe
konstrukcje geometryczne.
|
Przenoszenie odcinków i kątów. Konstruowanie
trójkątów. Podział odcinka na połowy.
Konstruowanie prostych prostopadłych i równoległych.
|
Figury geometryczne
w układzie współrzędnych.
|
Zaznaczanie punktów w układzie współrzędnych.
Odczytywanie współrzędnych punktów. Rysowanie odcinków wielokątów w układzie
współrzędnych. Obliczanie długości odcinków równoległych do jednej z osi
układu. Obliczanie pól wielokątów umieszczonych w układzie współrzędnych.
|
Symetrie
|
|
Symetria względem prostej.
|
Rysowanie figury
symetrycznej do danej figury względem prostej. Znajdowanie osi symetrii
figury. Konstruowanie symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta. Wykorzystywanie
własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta. Konstruowanie kątów o
miarach 60º, 30º, 45 º.
|
Symetria względem
punktu.
|
Rysowanie figury
symetrycznej do danej względem punktu. Znajdowanie środka symetrii figury.
|
Symetrie w układzie
współrzędnych.
|
Zaznaczanie punktów symetrycznych do danego punktu
względem osi układu współrzędnych oraz względem początku układu
współrzędnych.
|
KLASA II
Treści
|
Komentarze
|
ARYTMETYKA
|
|
Potęgi i pierwiastki
|
|
Potęga o wykładniku naturalnym. Własności potęg.
|
Obliczanie wartości
wyrażeń, w których występują potęgi. Mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
podstawach lub jednakowych wykładnikach. Potęgowanie potęgi. Porównywanie
potęg o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz
potęg o takich samych wykładnikach naturalnych a różnych podstawach. Notacja
wykładnicza — zapisywanie i porównywanie dużych liczb.
|
Potęga o wykładniku
całkowitym.
|
Potęga o wykładniku ujemnym. Mnożenie i dzielenie
potęg o jednakowych podstawach. Mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
wykładnikach.
|
Pierwiastki.
Własności pierwiastków.
|
Pierwiastek kwadratowy i sześcienny. Mnożenie i
dzielenie pierwiastków tego samego stopnia. Wyłączanie czynnika przed znak
pierwiastka. Obliczanie wartości wyrażeń, w których występują pierwiastki. [Szacowanie
liczb niewymiernych (także z użyciem kalkulatora). Rozwinięcia dziesiętne
liczb niewymiernych].
|
ALGEBRA
|
|
Wyrażenia algebraiczne
|
|
Sumy algebraiczne.
|
Mnożenie sum
algebraicznych. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych przy rozwiązywaniu
równań i nierówności.
|
Układy równań
|
|
Rozwiązywanie układów równań pierwszego stopnia z
dwiema niewiadomymi.
|
Zapisywanie związków
między nieznanymi wielkościami za pomocą układu dwóch równań. Znajdowanie par
liczb spełniających układ równań. Rozwiązywanie układów równań metodą
podstawiania i metodą przeciwnych współczynników. Rozwiązywanie zadań
tekstowych.
|
GEOMETRIA
|
|
Długość
okręgu.
Pole koła
|
|
Długość okręgu.
|
Określenie i
szacowanie liczby p. Obliczanie długości okręgu o danym promieniu i
obliczanie promienia okręgu o danej długości.
|
Pole koła.
|
Obliczanie pola koła o danym promieniu.
|
Długość łuku. Pole wycinka
|
Obliczanie pola wycinka koła (półkola, ćwiartki koła itp.). Obliczanie długości
łuku. Rozpoznawanie kątów środkowych.
|
Twierdzenie Pitagorasa
|
|
Twierdzenie Pitagorasa.
|
Wprowadzenie twierdzenia Pitagorasa. Stosowanie
twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości boków trójkąta prostokątnego,
wysokości trójkąta równoramiennego i przekątnej prostokąta. Rozpoznawanie
trójkątów prostokątnych na podstawie długości boków.
|
Zastosowania
twierdzenia Pitagorasa.
|
Wyprowadzenie
wzorów na długość przekątnej kwadratu i wysokość trójkąta
równobocznego. Wykorzystywanie
związków między długościami boków trójkątów prostokątnych o kątach 30 60 i 90 oraz trójkątów prostokątnych
równoramiennych. Obliczanie pól figur płaskich.
|
Wielokąty
i okręgi
|
|
Wzajemne położenie prostej i okręgu. Prosta styczna.
|
Ustalanie liczby
punktów wspólnych prostej i okręgu. Konstruowanie prostej stycznej do okręgu
w danym punkcie. Wykorzystanie w zadaniach faktu, że prosta styczna jest
prostopadła do promienia poprowadzonego
do punktu styczności.
|
Okrąg opisany na
trójkącie. Okrąg wpisany w trójkąt
|
Konstruowanie okręgu opisanego na trójkącie, okręgu
wpisanego w trójkąt.
|
Wielokąty foremne.
|
Obliczanie długości
promienia okręgu opisanego na trójkącie równobocznym i promienia okręgu
wpisanego w trójkąt równoboczny. Wielokąty foremne i ich własności.
Konstruowanie sześciokąta foremnego i ośmiokąta foremnego. Obliczanie miary
kąta wewnętrznego wielokąta foremnego.
|
Wielościany
|
|
Graniastosłupy i ostrosłupy.
|
Rozpoznawanie i
rysowanie graniastosłupów i ostrosłupów. Obliczanie pól powierzchni i
objętości graniastosłupów oraz ostrosłupów (m.in. z zastosowaniem twierdzenia
Pitagorasa). Zamiana jednostek objętości.
|
ELEMENTY STATYSTKI
|
|
Dane
statystyczne.
Doświadczenia
losowe
|
|
Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych.
|
Przedstawianie
danych statystycznych w rozmaity sposób (tabele, diagramy, wykresy).
Interpretowanie danych statystycznych. Obliczanie średniej arytmetycznej i
mediany. Wykorzystanie kalkulatora lub komputera do opracowania danych
statystycznych.
|
Zdarzenia losowe.
|
Opisywanie prostych przykładów zdarzeń losowych. Ocenianie szans —
zdarzenia bardziej i mniej prawdopodobne,
zdarzenie pewne, zdarzenie niemożliwe.
|
KLASA III
Treści
|
Komentarze
|
ARYTMETYKA
|
|
Powtórzenie wiadomości
|
|
Liczby i działania.
|
Obliczanie wartości
wyrażeń arytmetycznych. Działania na potęgach i pierwiastkach. Obliczenia
procentowe. System rzymski zapisu liczb.
|
ALGEBRA
|
|
Powtórzenie wiadomości
|
|
Wyrażenia algebraiczne.
|
Dodawanie,
odejmowanie i mnożenie sum algebraicznych. Wyłączanie wspólnego czynnika
przed nawias. Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
|
Równania, [nierówności],
układy równań.
|
Rozwiązywanie równań, [nierówności], układów
równań. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
|
Funkcje
|
|
Przykłady funkcji. Podstawowe pojęcia dotyczące
funkcji.
|
Odczytywanie
informacji z wykresów funkcji w sytuacjach praktycznych. Posługiwanie się
wzorem funkcji, tabelką, wykresem. Rozpoznawanie argumentów, wartości, miejsc
zerowych funkcji.
|
Własności funkcji.
|
Odczytywanie własności funkcji z wykresu:
znajdowanie miejsca zerowego,
ustalanie, dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie,
a dla jakich ujemne, itp.
|
Wzory i wykresy
funkcji.
|
Rozumienie związków
między wzorem funkcji a jej wykresem. Posługiwanie się wzorem lub wykresem
dla ustalenia niektórych własności funkcji. Obliczanie wartości funkcji.
|
Proporcjonalność prosta i odwrotna.
|
Przykłady praktyczne i wykresy funkcji typu y = ax i
y =a/x
|
GEOMETRIA
|
|
Powtórzenie wiadomości
|
|
Wielokąty. Koła i okręgi. Symetrie.
|
Własności trójkątów
i czworokątów. Obliczanie obwodów i pól wielokątów (m.in. z zastosowaniem
twierdzenia Pitagorasa). Obliczanie długości okręgu i pola koła. Figury osiowosymetryczne
i środkowosymetryczne.
|
Graniastosłupy i
ostrosłupy.
|
Obliczanie pól powierzchni i objętości
graniastosłupów i ostrosłupów (m.in. z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa).
|
Figury
podobne
|
|
[Twierdzenie Talesa.]
|
Zastosowanie
twierdzenia Talesa. Konstrukcyjny podział odcinka na równe części i w danym
stosunku.]
|
Figury podobne.
Cechy podobieństwa prostokątów i trójkątów prostokątnych. [Cechy
podobieństwa trójkątów].
|
Rozpoznawanie wielokątów podobnych. Obliczenia
wykorzystujące cechy podobieństwa prostokątów i trójkątów prostokątnych [dowolnych
trójkątów]. Twierdzenie o stosunku pól figur podobnych.
|
Stereometria
|
|
Walec, stożek, kula.
|
Obliczanie pól
powierzchni i objętości brył obrotowych (w tym także figur otrzymanych w
wyniku obrotu trójkąta, prostokąta, trapezu).
|
REALIZACJA
TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ PRZEZ
PROGRAM MATEMATYKA Z PLUSEM
Treści
nauczania wg podstawy
programowej
|
Podręcznik M+
|
||
Klasa I
|
Klasa II
|
Klasa III
|
|
1.
Liczby wymierne dodatnie.
Uczeń:
|
|||
1) odczytuje i
zapisuje liczby naturalne dodatnie
w systemie rzymskim (w
zakresie do 3000);
|
۷
|
||
2) dodaje,
odejmuje, mnoży i
dzieli liczby wymierne zapisane
w postaci ułamków
zwykłych lub rozwinięć dziesiętnych skończonych
zgodnie z własną
strategią obliczeń (także z
wykorzystaniem kalkulatora);
|
۷
|
۷
|
۷
|
3) zamienia
ułamki zwykłe na
ułamki dziesiętne (także
okresowe), zamienia ułamki dziesiętne skończone na ułamki zwykłe;
|
۷
|
||
4) zaokrągla
rozwinięcia dziesiętne liczb;
|
۷
|
۷
|
|
5) oblicza
wartości
nieskomplikowanych
wyrażeń arytmetycznych zawierających ułamki
zwykłe i dziesiętne;
|
۷
|
۷
|
۷
|
6) szacuje
wartości wyrażeń arytmetycznych;
|
۷
|
۷
|
۷
|
7) stosuje
obliczenia na liczbach
wymiernych do rozwiązywania problemów
w kontekście praktycznym, w
tym do zamiany
jednostek (jednostek prędkości, gęstości
itp.).
|
۷
|
۷
|
۷
|
2. Liczby wymierne
(dodatnie i niedodatnie). Uczeń:
|
|||
1) interpretuje liczby
wymierne na osi
liczbowej. Oblicza odległość
między dwiema liczbami
na osi liczbowej;
|
۷
|
||
2) wskazuje
na osi liczbowej
zbiór liczb spełniających warunek
typu: x ³ 3, x <
5;
|
۷
|
||
3) dodaje,
odejmuje, mnoży i
dzieli liczby wymierne;
|
۷
|
۷
|
۷
|
4) oblicza
wartości
nieskomplikowanych
wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby
wymierne.
|
۷
|
۷
|
۷
|
3.
Potęgi. Uczeń:
|
|||
1) oblicza
potęgi liczb wymiernych
o wykładnikach naturalnych;
|
۷
|
۷
|
|
2) zapisuje w
postaci jednej potęgi:
iloczyny i ilorazy
potęg o takich
samych podstawach, iloczyny
i ilorazy potęg
o takich samych
wykładnikach oraz potęgę
potęgi (przy wykładnikach naturalnych);
|
۷
|
۷
|
|
3) porównuje
potęgi o różnych
wykładnikach naturalnych i
takich samych podstawach
oraz porównuje potęgi
o takich samych
wykładnikach naturalnych i
różnych dodatnich podstawach;
|
۷
|
۷
|
|
4) zamienia
potęgi o wykładnikach całkowitych ujemnych
na odpowiednie potęgi
o wykładnikach naturalnych;
|
۷
|
۷
|
|
5) zapisuje
liczby w notacji
wykładniczej, tzn. w
postaci a·10k,
gdzie 1 £ a <
10 oraz k
jest liczbą całkowitą.
|
۷
|
۷
|
|
4.
Pierwiastki. Uczeń:
|
|||
1) oblicza
wartości pierwiastków drugiego
i trzeciego stopnia
z liczb, które
są odpowiednio kwadratami lub
sześcianami liczb wymiernych;
|
۷
|
۷
|
|
2) wyłącza
czynnik przed znak
pierwiastka oraz włącza
czynnik pod znak
pierwiastka;
|
۷
|
۷
|
|
3) mnoży
i dzieli pierwiastki drugiego
stopnia;
|
۷
|
۷
|
|
4) mnoży
i dzieli pierwiastki trzeciego
stopnia.
|
۷
|
۷
|
|
5.
Procenty. Uczeń:
|
|||
1) przedstawia część
pewnej wielkości jako
procent lub promil
tej wielkości i
odwrotnie;
|
۷
|
۷
|
|
2) oblicza
procent danej liczby;
|
۷
|
۷
|
|
3) oblicza
liczbę na podstawie
danego jej procentu;
|
۷
|
۷
|
|
4) stosuje
obliczenia procentowe do
rozwiązywania problemów w
kontekście praktycznym, np.
oblicza ceny po
podwyżce lub obniżce
o dany procent,
wykonuje obliczenia związane
z VAT, oblicza
odsetki dla lokaty
rocznej.
|
۷
|
۷
|
۷
|
6.
Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
|
|||
1) opisuje
za pomocą wyrażeń
algebraicznych związki między
różnymi wielkościami;
|
۷
|
۷
|
۷
|
2) oblicza
wartości liczbowe wyrażeń
algebraicznych;
|
۷
|
۷
|
۷
|
3) redukuje
wyrazy podobne w
sumie algebraicznej;
|
۷
|
۷
|
۷
|
4) dodaje
i odejmuje sumy
algebraiczne;
|
۷
|
۷
|
۷
|
5) mnoży
jednomiany, mnoży sumę
algebraiczną przez jednomian oraz,
w nietrudnych przykładach, mnoży
sumy algebraiczne;
|
۷
|
۷
|
۷
|
6) wyłącza
wspólny czynnik z
wyrazów sumy algebraicznej poza
nawias;
|
۷
|
۷
|
۷
|
7) wyznacza
wskazaną wielkość z
podanych wzorów, w
tym geometrycznych i
fizycznych.
|
۷
|
۷
|
۷
|
7.
Równania. Uczeń:
|
|||
1) zapisuje
związki między wielkościami za
pomocą równania pierwszego stopnia
z jedną niewiadomą, w
tym związki między
wielkościami wprost proporcjonalnymi i
odwrotnie proporcjonalnymi;
|
۷
|
۷
|
۷
|
2) sprawdza,
czy dana liczba
spełnia równanie stopnia
pierwszego z jedną
niewiadomą;
|
۷
|
۷
|
|
3) rozwiązuje
równania stopnia pierwszego
z jedną niewiadomą;
|
۷
|
۷
|
|
4) zapisuje związki
między nieznanymi wielkościami za
pomocą układu dwóch
równań pierwszego stopnia
z dwiema niewiadomymi;
|
۷
|
۷
|
|
5) sprawdza,
czy dana para
liczb spełnia układ
dwóch równań stopnia
pierwszego z dwiema
niewiadomymi;
|
۷
|
۷
|
|
6) rozwiązuje układy
równań stopnia pierwszego z
dwiema niewiadomymi;
|
۷
|
۷
|
|
7) za
pomocą równań lub
układów równań opisuje
i rozwiązuje zadania
osadzone w kontekście praktycznym.
|
۷
|
۷
|
۷
|
8.
Wykresy funkcji. Uczeń:
|
|||
1) zaznacza
w układzie współrzędnych na
płaszczyźnie punkty o
danych współrzędnych;
|
۷
|
۷
|
۷
|
2) odczytuje
współrzędne danych punktów;
|
۷
|
۷
|
۷
|
3) odczytuje z
wykresu funkcji: wartość
funkcji dla danego
argumentu, argumenty dla
danej wartości funkcji,
dla jakich argumentów
funkcja przyjmuje wartości
dodatnie, dla jakich
ujemne, a dla
jakich zero;
|
۷
|
||
4) odczytuje
i interpretuje informacje
przedstawione za pomocą
wykresów funkcji (w
tym wykresów opisujących zjawiska
występujące w przyrodzie, gospodarce, życiu
codziennym);
|
۷
|
||
5) oblicza
wartości funkcji podanych
nieskomplikowanym wzorem i zaznacza punkty
należące do jej
wykresu.
|
۷
|
||
9.
Statystyka opisowa i
wprowadzenie do rachunku
prawdopodobieństwa. Uczeń:
|
|||
1) interpretuje dane
przedstawione za pomocą
tabel, diagramów słupkowych i
kołowych, wykresów;
|
۷
|
۷
|
۷
|
2) wyszukuje, selekcjonuje i
porządkuje informacje z
dostępnych źródeł;
|
۷
|
۷
|
۷
|
3) przedstawia
dane w tabeli,
za pomocą diagramu
słupkowego lub kołowego;
|
۷
|
۷
|
۷
|
4) wyznacza
średnią arytmetyczną i
medianę zestawu danych;
|
۷
|
۷
|
|
5) analizuje
proste doświadczenia losowe
(np. rzut kostką,
rzut monetą, wyciąganie
losu) i określa
prawdopodobieństwa
najprostszych zdarzeń w
tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcia orła
w rzucie monetą,
dwójki lub szóstki
w rzucie kostką,
itp.).
|
۷
|
||
10.
Figury płaskie. Uczeń:
|
|||
1) korzysta ze
związków między kątami
utworzonymi przez prostą
przecinającą dwie proste
równoległe;
|
۷
|
۷
|
|
2) rozpoznaje
wzajemne położenie prostej
i okręgu, rozpoznaje
styczną do okręgu;
|
۷
|
۷
|
|
3) korzysta
z faktu, że
styczna do okręgu
jest prostopadła do
promienia poprowadzonego do
punktu styczności;
|
۷
|
۷
|
|
4) rozpoznaje kąty
środkowe;
|
۷
|
||
5) oblicza
długość okręgu i
łuku okręgu;
|
۷
|
۷
|
|
6) oblicza
pole koła, pierścienia kołowego,
wycinka kołowego;
|
۷
|
۷
|
|
7) stosuje
twierdzenie Pitagorasa;
|
۷
|
۷
|
|
8) korzysta
z własności kątów
i przekątnych w
prostokątach,
równoległobokach, rombach i
w trapezach;
|
۷
|
۷
|
۷
|
9) oblicza
pola i obwody
trójkątów i czworokątów;
|
۷
|
۷
|
۷
|
10) zamienia
jednostki pola;
|
۷
|
۷
|
۷
|
11) oblicza
wymiary wielokąta powiększonego lub
pomniejszonego w danej
skali;
|
۷
|
||
12) oblicza
stosunek pól wielokątów podobnych;
|
۷
|
||
13) rozpoznaje wielokąty
przystające i podobne;
|
۷
|
۷
|
|
14) stosuje
cechy przystawania trójkątów;
|
۷
|
||
15) korzysta
z własności trójkątów
prostokątnych podobnych;
|
۷
|
||
16) rozpoznaje pary
figur symetrycznych względem prostej
i względem punktu.
Rysuje pary figur
symetrycznych;
|
۷
|
۷
|
|
17) rozpoznaje figury,
które mają oś
symetrii, i figury,
które mają środek
symetrii. Wskazuje oś
symetrii i środek
symetrii figury;
|
۷
|
۷
|
|
18) rozpoznaje symetralną odcinka
i dwusieczną kąta;
|
۷
|
۷
|
|
19) konstruuje symetralną odcinka
i dwusieczną kąta;
|
۷
|
۷
|
|
20) konstruuje kąty
o miarach 60º,
30º, 45º
|
۷
|
||
21) konstruuje okrąg
opisany na trójkącie
oraz okrąg wpisany
w trójkąt;
|
۷
|
۷
|
|
22) rozpoznaje wielokąty
foremne i korzysta
z ich podstawowych własności.
|
۷
|
۷
|
|
11.
Bryły. Uczeń:
|
|||
1) rozpoznaje graniastosłupy i
ostrosłupy prawidłowe;
|
۷
|
۷
|
|
2) oblicza
pole powierzchni i
objętość graniastosłupa prostego,
ostrosłupa, walca, stożka,
kuli (także w
zadaniach osadzonych w
kontekście praktycznym);
|
۷
|
۷
|
|
3) zamienia
jednostki objętości.
|
۷
|
۷
|
OPIS
ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA W
KLASACH I - III
I PROPOZYCJE
METOD OCENIANIA
Poniższa
tabela przedstawia kryteria
oceny ucznia. Są
one podane tylko
orientacyjnie. Bardziej
precyzyjne określenie kryteriów
wymagałoby zamieszczenia wielu
przykładów zadań, co
spowodowałoby znaczne zwiększenie
objętości tabeli, a
tym samym uniemożliwiałoby praktyczne
z niej korzystanie.
Znakiem + oznaczono
wymagania podstawowe. W
skali ocen od
1 do 6
odpowiadają one ocenie
dostatecznej. Uczeń piątkowy
oprócz tych wymagań
powinien spełniać wymagania
wyższe, oznaczone znakiem*.
Nauczyciel, w zależności
od tempa pracy
ucznia, liczby popełnianych
błędów i stopnia
trudności rozwiązywanych przykładów,
może w sposób
elastyczny wystawić ocenę
według przyjętej
w szkole skali ocen.
w szkole skali ocen.
OPIS ZAŁOŻONYCH
OSIĄGNIĘĆ
Wymagania
|
Klasa
|
||
I
|
II
|
III
|
|
ARYTMETYKA
Uczeń powinien
umieć:
|
|||
obliczać
wartości prostych wyrażeń
arytmetycznych, w których
występują liczby wymierne;
|
+
|
||
zapisywać
liczby wymierne w
postaci rozwinięć dziesiętnych;
|
+
|
||
obliczać procent danej liczby i liczbę na podstawie
jej procentu;
|
+
|
||
obliczać,
jakim procentem jednej
liczby jest druga
liczba:
|
|||
proste
przykłady liczbowe,
|
+
|
||
trudniejsze
przykłady;
|
*
|
||
szacować niektóre
liczby niewymierne;
|
+
|
||
rozpoznawać
liczby niewymierne;
|
*
|
||
obliczać
potęgę (o wykładniku
naturalnym i całkowitym)
liczby wymiernej;
|
+
|
||
wykonywać
działania na potęgach:
|
|||
proste
przykłady,
|
+
|
||
trudniejsze
przykłady;
|
*
|
||
zapisywać
duże i małe
liczby w notacji
wykładniczej;
|
+
|
||
wykonywać
działania na liczbach
zapisanych w notacji
wykładniczej;
|
*
|
||
mnożyć i dzielić
pierwiastki tego samego
stopnia (drugiego lub
trzeciego);
|
+
|
||
wyłączać
czynnik przed znak
pierwiastka;
|
+
|
||
przekształcać wyrażenia
zawierające potęgi i pierwiastki:
|
|||
przykłady
typu:,
|
+
|
||
przykłady typu:,
|
*
|
||
stosować rzymski
sposób zapisu liczb.
|
+
|
||
ALGEBRA
Uczeń powinien
umieć:
|
|||
budować
proste wyrażenia algebraiczne, obliczać
wartości liczbowe wyrażeń
algebraicznych, dodawać i
odejmować sumy algebraiczne, mnożyć
jednomian przez dwumian;
|
+
|
||
mnożyć
dwumian przez dwumian;
|
+
|
||
mnożyć
sumy algebraiczne;
|
*
|
||
wyłączać
przed nawias:
|
|||
liczbę,
|
+
|
||
jednomian;
|
*
|
+
|
|
rozwiązywać
równania pierwszego stopnia
z jedną niewiadomą
(także podane w
postaci proporcji);
|
+
|
||
rozwiązywać
za pomocą równań
zadania tekstowe:
|
|||
proste,
|
+
|
||
złożone;
|
*
|
||
przekształcać
proste wzory fizyczne,
geometryczne itp.;
|
*
|
+
|
|
[rozwiązywać
nierówności i zaznaczać
na osi liczbowej
zbiór rozwiązań]
|
*
|
||
zaznaczać punkty w układzie współrzędnych i
odczytywać współrzędne punktów;
|
+
|
||
znajdować współrzędne punktu symetrycznego do danego
względem osi lub
początku układu współrzędnych;
|
+
|
||
określać
własności funkcji na
podstawie wykresu;
|
+
|
||
obliczać
wartości funkcji dla
danych argumentów korzystając
ze wzoru funkcji;
|
+
|
||
rozwiązywać układy równań liniowych metodami
algebraicznymi;
|
+
|
||
rozwiązywać
za pomocą układu
równań zadania tekstowe:
|
|||
proste,
|
+
|
||
złożone.
|
*
|
||
GEOMETRIA
Uczeń powinien
umieć:
|
|||
rozwiązywać proste zadania dotyczące kątów, trójkątów
i czworokątów;
|
+
|
||
obliczać
pola i obwody
trójkątów i czworokątów;
|
+
|
||
zamieniać
jednostki pola;
|
+
|
||
rysować
figurę symetryczną do danej figury
względem prostej i
względem punktu;
|
+
|
||
rozpoznawać figury osiowosymetryczne i
środkowosymetryczne;
|
+
|
||
obliczać
długość okręgu i
pole koła; długość
łuku i pole
wycinka koła;
|
+
|
||
rozpoznawać
kąty środkowe;
|
+
|
||
konstruować: proste
prostopadłe, symetralną odcinka, dwusieczną
kąta, trójkąt o
trzech danych bokach,
niektóre kąty o
zadanej mierze, np.
45º, 135 º, 60 º, 30 º;
|
+
|
||
rozwiązywać
niezbyt skomplikowane zadania
konstrukcyjne;
|
*
|
||
konstruować:
okrąg opisany na
trójkącie, okrąg wpisany
w trójkąt, wielokąty
foremne (trójkąt równoboczny, kwadrat,
sześciokąt, ośmiokąt);
|
+
|
||
rozwiązywać
zadania wykorzystując własności
symetralnej odcinka i
dwusiecznej kąta;
|
*
|
||
[obliczać
miarę kąta wewnętrznego wielokąta
foremnego];
|
*
|
||
stosować
twierdzenie Pitagorasa:
|
|||
do
obliczania długości boków
trójkąta prostokątnego,
|
+
|
||
do
obliczania długości odcinków
w złożonych sytuacjach
geometrycznych;
|
*
|
||
[stosować
twierdzenie Talesa]
|
*
|
||
wykorzystywać
cechy podobieństwa prostokątów i
trójkątów prostokątnych:
|
|||
przy
rozwiązywaniu prostych zadań,
|
+
|
||
przy
rozwiązywaniu zadań trudniejszych;
|
*
|
||
rozpoznawać
i rysować graniastosłupy i
ostrosłupy;
|
+
|
||
wskazywać
niektóre odcinki i
kąty w graniastosłupach i
ostrosłupach, np. przekątne
graniastosłupa, wysokość i
wysokości ścian bocznych
ostrosłupa;
|
+
|
||
obliczać pola powierzchni i objętości graniastosłupów
oraz ostrosłupów;
|
+
|
||
obliczać
pola powierzchni i
objętości walców, stożków
i kul;
|
+
|
||
obliczać
pola powierzchni i
objętości brył otrzymanych
w wyniku obrotu
trójkąta, prostokąta, trapezu.
|
*
|
||
odczytywać
diagramy, tabele i
wykresy statystyczne;
|
+
|
||
przedstawiać
dane statystyczne w
rozmaity sposób;
|
*
|
||
obliczać
średnią arytmetyczną:
|
|||
w
prostych sytuacjach,
|
+
|
||
w
skomplikowanych sytuacjach;
|
*
|
||
obliczać
medianę.
|
+
|
PROPOZYCJE METOD
OCENIANIA
Ocenianie jest
ważnym elementem pracy
nauczyciela. Umożliwia ono
nie tylko ustalenie
stopnia opanowania wiedzy
przez uczniów, ale
także wykrywanie w porę ich
trudności w nabywaniu
kolejnych umiejętności. Dzięki
temu możemy korygować
tempo pracy i
metody nauczania.
Oceniać powinniśmy jednak nie tylko
po to, by sprawdzać postępy ucznia, ale także po to, by
zachęcać go do
systematycznej pracy. Szczególnie
motywujące jest zauważanie
i premiowanie wysiłku
oraz twórczej pracy
ucznia na lekcji
i regularnego odrabiania
zadań domowych.
Należy dołożyć
starań, by wybrany
przez nas system
oceniania był czytelny
dla uczniów
i rodziców.
i rodziców.
Bez
względu na to,
jaki system wybierzemy,
musimy staranie przemyśleć
zakres wymagań —
powinien on być
dostosowany do potrzeb
i możliwości uczniów
(mamy nadzieję, że
pomocne okażą się
przy tym tabele
założonych osiągnięć ucznia).
Powinniśmy zadbać także
o znalezienie miejsca
dla oceny ogólnej
postawy ucznia.
Dobierając narzędzia
oceniania, warto zwrócić
uwagę na to,
by uczniowie stopniowo
przyzwyczajali się do
takiej formy sprawdzania
umiejętności, z jaką
się spotkają podczas
egzaminu końcowego.
Powinniśmy się starać,
aby te warunki
były spełnione, niezależnie
od tego, jaki
sposób oceniania wybierzemy.
Tradycyjna metoda oceniania
Powyższe postulaty
można spełnić, oceniając
uczniów według tradycyjnej
skali — za
sprawdziany, prace klasowe,
prace domowe i
aktywność na lekcji
wystawiamy oceny od
1 do 6
i na ich
podstawie ustalamy ocenę
na koniec semestru.
Punktowy system oceniania
Nauczycielom, którym
nie wystarcza tradycyjny
sposób oceniania, proponujemy
metodę opartą na
następującym systemie punktowym
— uczeń za
swoje bieżące osiągnięcia
otrzymuje punkty, a
stopnie w skali
od 1 do
6 pojawiają się
dopiero jako oceny
semestralne.
Na ocenę
składają się wyniki
pochodzące z czterech
składowych:
- Prace klasowe.
Każdą pracę klasową
oceniamy w skali
od 0 do 60 punktów.
Na koniec semestru
obliczamy średnią punktów
uzyskanych ze wszystkich
prac klasowych.
- Sprawdziany. Każdy
sprawdzian oceniamy w
skali od 0
do 35 punktów.
Na koniec semestru obliczamy
średnią punktów uzyskanych
ze wszystkich sprawdzianów.
- Punkty przyznane
przez nauczyciela. Na
koniec semestru przydzielamy
każdemu uczniowi od 0
do 5 punktów
za jego ogólną
postawę (według własnego
uznania).
- Punkty dodatkowe. Przyznajemy od 0,1 do 0,2 punkta za
rozwiązanie dodatkowego, nieobowiązkowego
zadania lub za
aktywność na lekcji.
Na koniec semestru
sumujemy wszystkie punkty dodatkowe.
Przed
wystawieniem oceny końcowej
dodajemy: średnią punktów
z prac klasowych. średnią punktów
ze sprawdzianów, punkty
przyznawane przez nauczyciela
(suma ta może wynieść
maksymalnie 100 punktów)
i punkty dodatkowe.
Możemy ustalić, że
za każdy brak
pracy domowej uczeń
traci 1 punkt.
Zależność oceny
semestralnej od sumy
otrzymanych punktów przedstawia
tabelka.
liczba punktów
|
0-40
|
41-52
|
53-69
|
70-84
|
85-97
|
98 i wyżej
|
ocena
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
System ten
można modyfikować w
zależności od oczekiwań
nauczyciela i stylu
jego pracy. Nauczyciel
może inaczej podzielić
punkty, oceniać punktowo
zadania domowe, a
także odpowiedzi ustne.
Punktowy system
oceniania ma kilka
zalet: premiuje systematyczną
pracę ucznia, zachęca
do pracy w
domu (brak pracy
domowej pociąga za
sobą utratę punktów,
a rozwiązanie zadań
dodatkowych pozwala stratę
nadrobić), wzmaga aktywność
uczniów na lekcji,
pozwala zaakcentować różnicę
między wynikiem pracy
klasowej a wynikiem
krótkiego sprawdzianu, obiektywizuje
ocenę, pozwala klarownie
przedstawić uczniom i
rodzicom zasady oceniania.
Należy jednak wykazać
ostrożność przy wprowadzaniu
tego systemu w
klasie pierwszej, gdyż
uczniowie mogą mieć
trudności w zrozumieniu
zasad oceniania
i kontrolowaniu ocen w ciągu semestru.
i kontrolowaniu ocen w ciągu semestru.
Niezależnie od
tego, czy wybraliśmy
system tradycyjny, system
punktowy czy jakikolwiek
inny, na koniec
semestru wystawiamy ocenę
według ustaleń przyjętych
w szkole.
Ocena opisowa
na koniec semestru
Rodzice
coraz częściej chcą
otrzymywać o swoim
dziecku bardziej szczegółowe
informacje. Nauczycielom, którzy
chcą zaspokoić tego
rodzaju oczekiwania rodziców,
proponujemy skorzystanie z
następującego schematu:
♦ Aktywność i
pracowitość ucznia jest……………………………………………………..
♦ Umiejętność posługiwania
się liczbami jest ……………………………………………….
♦ Umiejętność posługiwania
się przez ucznia
symbolami literowymi jest ……………………………..
♦ Wyobraźnia geometryczna
i umiejętność rozwiązywania
przez ucznia zadań
geometrycznych jest ………………………………..
♦ Rozumienie przez
ucznia pojęć matematycznych i
umiejętność posługiwania się
nimi jest ………………………………..
♦ Umiejętność rozwiązywania
przez ucznia zadań
tekstowych oraz umiejętność
stosowania matematyki jest……………………………
W miejsce kropek
wpisujemy określenia, które
najlepiej opisują danego
ucznia, na przykład:
bardzo słaba, słaba,
wystarczająca, przeciętna, należyta,
zadowalająca, odpowiednia, średnia,
dobra, bardzo dobra,
wyjątkowo dobra, wyborna,
znakomita, rewelacyjna. Jeśli
zachodzi taka potrzeba,
możemy rozwinąć poszczególne
punkty, wpisując odpowiednie
komentarze.
PROCEDURY OSIĄGANIA
CELÓW
UWAGI OGÓLNE
Wybierając
sposoby osiągania celów
edukacyjnych, powinniśmy uwzględniać
przede wszystkim możliwości
i zainteresowania uczniów,
nie zapominając oczywiście
o zasadzie stopniowania
trudności. Omawiając treści
matematyczne, starajmy się
jak najczęściej posługiwać
przykładami z życia
codziennego. Dobieranie interesujących przykładów
rozbudza naturalną ciekawość
uczniów i rozwija
ich zainteresowania.
Nauczyciel
powinien stosować możliwie
różnorodne metody nauczania.
Najskuteczniejsze są oczywiście
takie, które wymagają
aktywnej postawy uczniów.
Do każdej ze stosowanych metod
powinno się wykorzystywać
odpowiednie do omawianego
zagadnienia, dostępne środki
dydaktyczne (przyrządy pomiarowe,
modele brył, kalkulatory, komputery
itp.).
Najlepszym środkiem do realizowania celów edukacyjnych
na lekcjach matematyki jest rozwiązywanie problemów
matematycznych i zadań.
Stanowi ono znakomity
trening umysłu, doskonali
i rozwija myślenie,
uczy rozumowania oraz
pobudza wyobraźnię. Ważną rolę
odgrywa dyskutowanie na temat
sposobu rozwiązywania zadania. Starajmy się
zadbać o to,
by uczniowie mieli
też okazję rozwiązywać
łamigłówki i zadania logiczne.
Powinniśmy
też poświęcać trochę
czasu na pracę
z podręcznikiem, która
pomaga nauczać czytania
tekstu za zrozumieniem
i kształtuje umiejętność
odróżniania treści ważnych
od mniej istotnych.
Warto też na
lekcjach matematyki stosować
formę nauczania jaką
jest praca w grupach. Podczas
takiej aktywności uczniowie
uczą się współdziałania, dobrej
organizacji pracy, kształcą
umiejętności komunikowania się i argumentowania.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH
Rozwijanie umiejętności
posługiwania się liczbami
Nikogo nie trzeba
chyba przekonywać, jak
ważnym celem edukacyjnym
jest osiągnięcie przez
uczniów sprawności rachunkowej
— jej brak
może uniemożliwić realizację pozostałych
celów edukacyjnych. Powinniśmy
sprawdzać i doskonalić
przy każdej nadarzającej
się okazji umiejętności
uczniów w tym
zakresie, nabyte w
młodszych klasach (w
klasie I musimy
znaleźć czas na
uzupełnienie ewentualnych braków
wyniesionych ze szkoły
podstawowej).
Nie należy zaniedbywać
rachunku pamięciowego. Uczniowie
powinni jak najczęściej wykonywać
w pamięci proste obliczenia; dotyczy to działań na ułamkach zwykłych, działań na ułamkach dziesiętnych, a przede wszystkim obliczeń procentowych. Powinniśmy też trochę czasu poświęcić na szacowanie liczb i wyników obliczeń oraz zwracać uwagę na rozsądne używanie kalkulatora. Przy okazji korzystania z kalkulatora warto pokazać uczniom możliwości tego urządzenia wykraczające poza cztery podstawowe działania.
w pamięci proste obliczenia; dotyczy to działań na ułamkach zwykłych, działań na ułamkach dziesiętnych, a przede wszystkim obliczeń procentowych. Powinniśmy też trochę czasu poświęcić na szacowanie liczb i wyników obliczeń oraz zwracać uwagę na rozsądne używanie kalkulatora. Przy okazji korzystania z kalkulatora warto pokazać uczniom możliwości tego urządzenia wykraczające poza cztery podstawowe działania.
Sprawdzanie
i doskonalenie sprawności
rachunkowej może następować
przy każdej okazji,
także przy omawianiu
tematów dotyczących algebry
czy geometrii. Podsumowywanie wiadomości
o zbiorach liczbowych
i działaniach umożliwia
skłonienie uczniów do
spojrzenia na liczby
z szerszej perspektywy.
Rozwijanie
umiejętności posługiwania się
symbolami literowymi
Powinniśmy
pamiętać, że algebra
w szkole podstawowej
jest traktowana wyłącznie propedeutycznie. Przekładanie treści
zadań na język
symboli może uczniom
ciągle sprawiać wiele trudności. Zanim przejdziemy do rozwiązywania równań, musimy dużo czasu
poświęcić budowaniu wyrażeń
algebraicznych. Niezwykle ważne
jest, aby zaczynać
od wyrażeń naprawdę
prostych i bardzo
powoli podnosić stopień
trudności.
W klasie I
wyrażenia algebraiczne, na
których uczniowie mają
wykonywać działania nie
powinny być zbyt
skomplikowane. W następnych
klasach przed wprowadzaniem nowych
tematów powinniśmy znaleźć
czas na sprawdzanie
i utrwalanie nabytych wcześniej
umiejętności uczniów. Przy
rozwiązywaniu zadań za
pomocą algebry powinniśmy starać
się wyrabiać u uczniów nawyk
sprawdzania otrzymanych wyników.
Dotyczy to rozwiązywania
równań, układów równań, zadań
tekstowych itp.
Wiele
okazji do posługiwania
się algebrą stwarza
geometria. Można też
pokusić się o
uogólnianie własności liczb
i działań za
pomocą liter. Należy
jednak przy tym wykazać ostrożność,
by rzeczy oczywistych
dla uczniów zanadto
nie komplikować.
Wprowadzając
nowe pojęcia unikajmy
zbyt sformalizowanych definicji.
Od uczniów wymagamy
tylko rozumienia i
używania pojęć. Ta
sama uwaga dotyczy
też pojęć geometrycznych.
Kształtowanie wyobraźni
geometrycznej
Uczniowie
na ogół lubią
geometrię. Wymaga ona
odmiennej aktywności i
stwarza słabszym uczniom
okazję do zrekompensowania niepowodzeń
i osiągania sukcesów.
Po szkole podstawowej
uczniowie mają już
rozwinięte pewne intuicje
geometryczne. W klasie
I należy jednak
poświęcić sporo czasu
na sprawdzenie wiedzy
i uzupełnienie braków.
Powinniśmy się też starać usystematyzować wiadomości
uczniów.
Przy
rozwiązywaniu zadań geometrycznych (z
wyjątkiem zadań konstrukcyjnych) możemy
odwoływać się do
wyobraźni, a rysunek
traktować jako element
pomocniczy — wystarczy,
by był szkicem
(nawet odręcznym) pozwalającym zrozumieć
pewien problem. Należy
jednak zwracać uwagę
na estetykę i
czytelność rysunków.
Rozwiązywanie
zadań konstrukcyjnych należy traktować jako
rozwijanie pewnej umiejętności praktycznej
— powinno polegać
głównie na rysowaniu
i poszukiwaniu odpowiedzi
na pytanie: „Jak
to zrobić?". Na
tym etapie nauczania
nie należy wymagać od
uczniów pełnego zapisu
rozwiązania. Raczej unikamy
męczącego formalizmu: pisemnego
opisu konstrukcji, analizy
warunków jej wykonalności
i tzw. dyskusji
liczby rozwiązań.
Wprowadzając
kolejne tematy, staramy
się pokazywać figury
i sytuacje geometryczne za
pomocą odpowiednich modeli
i przedmiotów występujących
w otoczeniu ucznia. Dotyczy
to szczególnie stereometrii.
Tym sposobem mamy
szansę w niektórych
przypadkach odejść od
statycznej geometrii
i pokazywać niezmienność pewnych własności figur.
i pokazywać niezmienność pewnych własności figur.
Przy
okazji omawiania figur
geometrycznych możemy
pokusić się o
dokładniejsze uzasadnienie ich
własności. Powinniśmy się starać, aby
uczniowie sami przeprowadzali krótkie rozumowania
i uzasadnienia, a my kolejnymi
pytaniami i podpowiedziami możemy
im w tym
pomagać. Należy przy
tym jednak unikać
zbyt sformalizowanych dowodów,
a opierać się
przede wszystkim na
intuicjach uczniów.
Rozwijanie umiejętności
stosowania matematyki
Zarówno
przy kształtowaniu pojęć
z arytmetyki, algebry
i geometrii, jak
i przy utrwalaniu
wiedzy, staramy się
podsuwać uczniom przykłady
związane z życiem
codziennym. W ten
sposób nauczamy ich
dostrzegać prawidłowości matematyczne
w otaczającym świecie
i rozwijamy ich
praktyczne umiejętności. Współcześnie niezbędna
jest umiejętność posługiwania się
różnymi tabelami, diagramami,
wykresami, danymi statystycznymi. Takie
umiejętności możemy ćwiczyć w
każdym dziale matematyki.
Najwięcej okazji mamy
przy omawianiu funkcji
i przy ćwiczeniach
dotyczących elementów statystyki.
Przy
rozwiązywaniu zadań związanych
ze statystyką warto
używać kalkulatora. Autentyczne
dane często wymagają
skomplikowanych obliczeń, na
które szkoda tracić czas, gdyż
wykonując żmudne rachunki,
uczniowie mogą zgubić
istotę problemu.
Na
lekcjach powinniśmy wykorzystywać
różnego rodzaju kwestionariusze, informacje z
gazet
i roczników statystycznych. Uczniowie powinni nauczyć się też samodzielnego zbierania danych, np. poprzez przeprowadzanie ankiet i wywiadów. Rozbudzamy w ten sposób ich aktywność.
i roczników statystycznych. Uczniowie powinni nauczyć się też samodzielnego zbierania danych, np. poprzez przeprowadzanie ankiet i wywiadów. Rozbudzamy w ten sposób ich aktywność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz